Advies over elektrische rijden

Omdat de ontwikkelingen heel hard gaan en de restwaarde onzeker is zou ik je adviseren om een elektrische auto te leasen i.p.v. te kopen (zakelijk leasen, full operational lease of private lease). Dan heb je gewoon vaste kosten en geen onzekere afschrijving door een onbekende restwaarde. Dan kan je over een paar jaar weer een betere nemen. Ook even nagaan of in de advertentieprijs een thuislader bijgeleverd wordt. Anders zijn dat weer extra kosten als je die nodig hebt. Sommige automerken verzorgen ook de vergunningen en de aansluiting van de thuislader, bij anderen moet je dat zelf regelen wat omslachtig is.

 

Ondernemers krijgen subsidies bij het kopen van een elektrische auto. Ook dat kan interessant zijn.

 

Je kunt vaak tijdens het laden instellen dat de auto vast kan voorverwarmen in de winter of vast de airco aan kan doen in de zomer, dan gaat dat stroomverbruik niet van de actieradius van de accu af, maar komt de stroom daarvan uit de laadpaal.

 

Zorg dat je navigatie hebt met oplaadpunten. Dan kun je altijd onderweg opladen als dat nodig is. De meeste elektrische auto’s hebben een ingebouwde navigatie met oplaadpunten. Zo kun je snel navigeren als je dat nodig hebt. Voor de Opel Ampera-e is er geen ingebouwde navigatie leverbaar maar dan kan je met een verbinding met je Smartphone navigeren op het dashboard. Dat is niet altijd een betrouwbare verbinding. Eigenlijk is het belachelijk dat een elektrische auto vanaf €41.000 geen ingebouwde navigatie heeft en zul je nog steeds een navigatiesysteem moeten gebruiken of je smartphone. Er komen steeds meer laadpalen bij dus houdt je navigatie up-to-date.

 

Er zijn diverse aanbieders van laadpalen. Je kunt ook met het pasje van de ene aanbieder ook bij een andere aanbieder laden maar voor deze service wordt wel een toeslag gerekend. Ook betaal je vaak een starttarief dat zeer onvoordelig is als je maar een beetje wilt bijladen. De tarieven van de diverse aanbieders zijn zeer divers. Ik adviseer je goed uit te zoeken wat voor jou het beste is. Als je altijd bij de aanbieder bij jou in de straat gaat laden zou een abonnement bij die aanbieder voor jou waarschijnlijk het goedkoopste zijn. Gebruik je opladers van verschillende aanbieders in het land omdat je grote afstanden rijdt en je vaak onderweg moet opladen zou het misschien goedkoper zijn om bij meerdere aanbieders een abonnementen af te sluiten. Thuis laden is zeer waarschijnlijk het goedkoopst.

 


 

Trefwoorden:
Elektrische auto, electrische auto, EV, FEV, ZE, volledig elektrisch rijden, Tesla Model s, Tesla Model X, Tesla Model 3, Nissan leaf, Range anxiety, laadstation, laadpaal, laadpalen, laadpunt, laadplek, accu, batterij, stekker, energieneutraal, groene stroom, laadinfrastructuur, subsidie, uitstoot, uitlaatgassen, CO2, PHEV, plug-in, hybride, 4% bijtelling, milieu investeringsaftrek, snellader, accupakket, lithium-ion, zonnepanelen, NEDC, Opel Ampera, Volkswagen e-Golf, Nissan leaf, actieradius, bereik, range, Hyundai Ioniq, Renault Kangoo ZE, Smart fortwo, Smart Forfour, Renault ZOE ZE, accu huren, lease, huurkoop, private lease, thuislader, waterstof, fuel cell, Lithium ion, tankstation, schoon, stil, goedkoop, goedkoper, toekomst, supercharger, Fastned, reikwijdte, krachtstroom, elektrisch voertuig, krachtstroom, laadstation, oplaadpalen, particulier, privélease, privelease, advies, aanraders, informatie, geen wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, tips over elektrisch rijden, kosten, stroom, navigatie