Is elektrisch rijden iets voor jou?

Dat ligt eraan hoe je een auto gebruikt. Rijdt je korte stukken, heb je een eigen laadpaal, laadstation of een laadplaats op het werk of genoeg openbare laadpalen in de buurt van je huis, dan is dat prima. Dit geldt eigenlijk voor de meeste mensen die vaste routes rijden naar het werk.

 

De elektrische auto met het kleinste bereik kan 110 km rijden. Wie rijdt er nou op een dag meer dan 110 km enkele reis naar het werk? Niet veel mensen. Zo nodig zou je op je werk weer kunnen laden en dan ga je weer met een volle batterij naar huis. Of je neemt een elektrische auto met een groter bereik. De meeste EV’s hebben veel meer bereik.

 

Als je langere stukken rijdt dan zal je soms tussendoor moeten opladen. Dat kost soms een half uur met de snellader en dat is wel vervelend. Maar als je dat op je werk doet maakt dat niet uit, daar moet je toch meestal 8 uur zijn en dan is de accu al lang vol. Als je een nog groter bereik hebt kun je gemakkelijker grote stukken afleggen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, dagje uit of als je veel moet rijden voor je werk als bijvoorbeeld vertegenwoordiger. Met grote afstanden afleggen moet je sowieso af en toe pauze houden en dan kan je gelijk even opladen. Kwestie van wennen en incalculeren.

 

Als je een zakelijke rijder bent heb je maar 4% bijtelling op je auto van rond de €38.000 (bijvoorbeeld de e-Golf) i.p.v. 22% over een gewone auto van €28.000 (bijvoorbeeld Volkswagen Golf TSI 115 pk). Dat scheelt je duizenden euro’s bij je inkomstenbelasting. Een Renault ZOE kun je al kopen voor €22.000 maar dan moet je nog wel de accu erbij huren.

 

Doordat je minder kosten hebt voor onderhoud, geen wegenbelasting hoeft te betalen en stroom veel goedkoper is dan benzine en diesel zal de elektrische auto eigenlijk veel goedkoper kunnen zijn. Dat hangt af van je restwaarde. Ondernemers krijgen ook nog subsidie met milieu investeringsaftrek.

 

Conclusie:
Als je over genoeg oplaadpunten beschikt voor wat jij nodig hebt en je hebt de iets hogere (lease)prijs er voor over is een elektrische auto meestal een goed alternatief voor een gewone auto, zelfs goedkoper per km. Als je de auto zakelijk rijdt ben je sowieso goedkoper uit met je bijtelling. Ondernemers krijgen ook nog subsidie.

 


 

Trefwoorden:
Elektrische auto, electrische auto, EV, FEV, ZE, volledig elektrisch rijden, Tesla Model s, Tesla Model X, Tesla Model 3, Nissan leaf, Range anxiety, laadstation, laadpaal, laadpalen, laadpunt, laadplek, accu, batterij, stekker, energieneutraal, groene stroom, laadinfrastructuur, subsidie, uitstoot, uitlaatgassen, CO2, PHEV, plug-in, hybride, 4% bijtelling, milieu investeringsaftrek, snellader, accupakket, lithium-ion, zonnepanelen, NEDC, Opel Ampera, Volkswagen e-Golf, Nissan leaf, actieradius, bereik, range, Hyundai Ioniq, Renault Kangoo ZE, Smart fortwo, Smart Forfour, Renault ZOE ZE, accu huren, lease, huurkoop, private lease, thuislader, waterstof, fuel cell, Lithium ion, tankstation, schoon, stil, goedkoop, goedkoper, toekomst, supercharger, Fastned, reikwijdte, krachtstroom, elektrisch voertuig, krachtstroom, laadstation, oplaadpalen, particulier, privélease, privelease, advies, aanraders, informatie, geen wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting