Is onze maatschappij klaar voor elektrisch rijden ?

Nee ! Als maatschappij zijn we daar niet klaar voor. Als we vanaf morgen allemaal een elektrische auto zouden gaan rijden hebben we een groot tekort aan laadpalen en staat iedereen stil. Ook omdat bij de meeste laadpalen nu plug-in hybrides staan die maar 2 uur geladen hoeven te worden maar de hele avond en nacht daar blijven staan en zo de oplaadplek bezet houden. Of je moet een eigen oprit voor je huis hebben met een eigen oplaadpunt. Of alleen laden op het werk. Laden met gewone stroom uit het stopcontact met een verlengsnoer duurt lang en is onpraktisch. Dus als we klaar willen zijn voor een toekomst met elektrische auto’s zullen we meer laadpalen moeten plaatsten, vooral rond de woonhuizen. Ik weet niet of dat een taak voor de overheid is maar de overheid zou in iedere geval daar veel aan kunnen bijdragen met vergunningen geven en stroom aansluiten. In mijn eigen woonplaats zijn ze nu pas bezig met beleid rond laadpalen te maken. Bij elke aanvraag wordt er bekeken of er binnen 200 meter een laadpaal voor je is en hoe de bezettingsgraad daarvan is. Als je pech hebt dat er bij de dichtstbijzijnde laadpaal op 180 meter afstand nog capaciteit over is kan je dus elke keer een heel stuk lopen naar de laadpaal. Helemaal niet zo leuk als je ook nog veel spullen mee moet nemen. Sommige dingen kan je in de auto laten liggen maar dan zijn ze soms niet verzekerd.

 

Wat weer positief is, is als je in de gemeente Amsterdam woont eerder een parkeervergunning krijgt als je een elektrische auto hebt.

 

Als iedereen ’s ochtends op het werk zijn auto gaat opladen en ’s avonds na het werk weer zal dat een gigantische belasting vormen voor het elektriciteitsnetwerk. Het laden zouden we het beste kunnen doen als er ’s nachts een energieoverschot is bij de elektriciteitscentrales. Dus zouden we moeten gaan werken met een timer en zouden de laadpalen in de tussentijd bezet gehouden worden voor degene die het NU wel nodig hebben. Met een eigen oplader thuis zou je ’s nachts natuurlijk wel met een timer kunnen werken. Met stroom uit wind of zon geldt dit natuurlijk minder.

 

Er zijn diverse apps die aangeven waar laadpunten zijn. Met een social charging app op je smartphone kun je snel vrije laadpalen vinden. Ook kun je een bericht sturen naar de bezitter van de auto op de laadplaats als de auto is opgeladen, mits die bezitter ook dezelfde app heeft.

 

Er is eigenlijk geen beleid door gemeenten en overheid over hoe lang een plug-in hybride of volledig elektrische auto op een parkeerplek mag staan en deze bezet houdt. Technisch gezien is het mogelijk dat de laadpaal via een berichtje de eigenaar laat weten dat de auto (bijna) is bijgeladen en deze moet weghalen en zo ruimte maakt voor anderen. Dat zou vooral in de binnensteden heel makkelijk zijn waar elektrische auto’s vaak gratis mogen parkeren op een laadplek en deze langdurig bezet houden. Dit is te voorkomen door tijdens het laden ook parkeergeld te vragen en een boete te geven voor bezet houden.

 

Een nieuwe ontwikkeling is het Valet charger. Daarbij gaan “parkeerbedienden” de volgeladen auto’s wisselen voor auto’s die nog geladen moeten worden. Zo worden de laadpunten optimaal benut en houden volgeladen auto’s niet de laadplekken bezet voor anderen. Het laden van een plug-in hybride duurt tenslotte maar maximaal 2 uur en een volledig elektrische auto maar 4 uur (met snellader in 30 minuten 80% vol). Zeker voor bedrijven met een tekort aan laadpalen door plug-in hybrides is dit ideaal. Je zou dit kunnen combineren met service op het gebied van autowassen, uitzuigen, klein onderhoud, afhaalpunt, bezorgservice, copyshop, enz. Dit is voornamelijk interessant voor grote bedrijven of een bedrijventerrein.

 

Samenvatting:
Als maatschappij zijn we niet klaar voor massaal elektrisch rijden. Als we vanaf morgen allemaal een elektrische auto zouden gaan rijden hebben we een groot tekort aan laadpalen en staat iedereen stil. Ook omdat bij de meeste laadpalen nu plug-in hybrides staan die maar 2 uur geladen hoeven te worden maar de hele avond en nacht daar blijven staan en zo de oplaadplek bezet houden. Of je moet een eigen oplaadpunt hebben thuis of op het werk. Ook het elektriciteitsnetwerk is daar  nu niet voor geschikt. De overheid moet hier snel passend beleid op maken.

 


 

Trefwoorden:
Elektrische auto, electrische auto, EV, FEV, ZE, volledig elektrisch rijden, Tesla Model s, Tesla Model X, Tesla Model 3, Nissan leaf, Range anxiety, laadstation, laadpaal, laadpalen, laadpunt, laadplek, accu, batterij, stekker, energieneutraal, groene stroom, laadinfrastructuur, subsidie, uitstoot, uitlaatgassen, CO2, PHEV, plug-in, hybride, 4% bijtelling, milieu investeringsaftrek, snellader, accupakket, lithium-ion, zonnepanelen, NEDC, Opel Ampera, Volkswagen e-Golf, Nissan leaf, actieradius, bereik, range, Hyundai Ioniq, Renault Kangoo ZE, Smart fortwo, Smart Forfour, Renault ZOE ZE, accu huren, lease, huurkoop, private lease, thuislader, waterstof, fuel cell, Lithium ion, tankstation, schoon, stil, goedkoop, goedkoper, toekomst, supercharger, Fastned, reikwijdte, krachtstroom, elektrisch voertuig, krachtstroom, laadstation, oplaadpalen, particulier, privélease, privelease, advies, aanraders, informatie, geen wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, stopcontact