Voordelen en nadelen elektrische auto

 

De voordelen t.o.v. auto’s met een verbrandingsmotor:

  • geen uitlaatgassen, beter voor het milieu;
  • stil;
  • vanaf nul toeren het volledige vermogen aanwezig;
  • standaard automaat;
  • daardoor snel optrekken vanaf stilstand en snelle tussensprints;
  • minder onderhoud nodig, dus goedkopere kosten voor onderhoud;
  • elektriciteit is goedkopere brandstof dan benzine of diesel per km;
  • elektriciteit kan zelfs gratis opgewekt worden door wind- of zonne-energie;
  • de remmen slijten minder door veel afremmen op de motor, dus minder fijnstof in de lucht;
  • je hoeft geen wegenbelasting te betalen;
  • zakelijke rijders hebben maar 4% bijtelling i.p.v. 22%;
  • je kunt milieu investeringsaftrek (subsidie) toepassen als ondernemer;
  • niet afhankelijk zijn van andere landen die benzine en diesel leveren zoals het midden oosten en Rusland.

 

Nadelen elektrisch rijden t.o.v. auto’s met verbrandingsmotor:

  • soms de beschikbaarheid van laadpalen bij je thuis, onderweg en op het werk;
  • leeg = echt leeg. Je kan niet even een jerrycan met elektriciteit gaan halen als je met een lege accu staat;
  • langer wachten met laden t.o.v. tanken met verbrandingsmotor;
  • actieradius minder dan met verbrandingsmotor;
  • met koud weer een kortere actieradius;
  • hogere snelheden (boven de 100 km) kost veel stroom en dan gaat de actieradius sneller omlaag;
  • ze zijn duurder in aanschaf;
  • ze zijn zwaarder door het zware accupakket;
  • ze zijn meestal kleiner, meestal een 5-deurs hatchback in de Polo- en Golf-klasse, dus geen stationwagens, suv’s, mpv’s en cross over’s;
  • je kan er geen aanhanger mee trekken (behalve Tesla Model X);
  • nieuw en onbekend;
  • restwaarde onbekend en onzeker.

 

Hierbij een kleine toelichting.
Natuurlijk heeft de elektrische auto geen uitlaatgassen en daarmee geen uitstoot maar die stroom komt vaak uit elektriciteitscentrales die vaak wel uitstoot hebben met kolencentrales. Dat heb je dus niet met groene stroom door wind of zonnepanelen (energieneutraal). Vergeet niet dat de diesel en benzine ook vervoert moeten worden naar de benzinestations per vervuilende vrachtwagens en met nog vervuilender binnenvaartschepen. Vergeet ook niet de extreem vervuilende tankschepen waarmee de ruwe olie uit het midden oosten wordt gehaald.
Doordat een elektromotor veel minder onderdelen heeft en minder draaiende delen heeft zal er minder onderhoud nodig zijn, dus lagere gebruikskosten.
Met koud weer gaan batterijen ontladen en geven ze minder stroom, dus een kleiner bereik. Rijden in koud weer kost meer stroom door gebruik verwarming interieur en verwarming batterijenpakket en geeft daarmee een kortere actieradius.
Er worden nu nog weinig grote elektrische auto’s gemaakt. Alleen Tesla heeft grotere auto’s met Model S en Model X. Dus met het hele gezin met heel veel spullen op vakantie is bij de meeste elektrische auto’s nog een probleem. Nu zijn er wel busjes maar die hebben soms een erg beperkt bereik zoals de Nissan e-NV200 (270 km’s NEDC),  Renault Master (200 km’s NEDC), Renault Kangoo (270 km’s NEDC), maar het kan wel.
Je kan met een elektrische auto geen aanhanger trekken behalve bij de Tesla model X. Dus als je een aanhanger of een caravan mee wilt nemen zul je dat anders moeten oplossen. Bij de Tesla Model S kan er wel een fietsendrager gemonteerd worden maar dan vervalt de fabrieksgarantie. Ook niet een leuke keuze.
De ontwikkelingen met elektrisch rijden gaan heel snel; steeds meer aanbod, grotere auto’s, grotere actieradius, enz. Gewone auto’s hebben meestal een voorspelbare afschrijving, bij elektrische auto’s is dat nog onbekend. De eerste generatie Nissan Leaf en Renault ZOE hadden een kleiner bereik en die waren in Nederland niet populair als tweedehands auto die normaal gesproken door particulieren gekocht worden. De particulier zat daar niet op te wachten; onbekend en veel te kleine actieradius. Nu worden die auto’s geëxporteerd naar andere landen waar bijvoorbeeld elektrische taxi’s verplicht zijn in steden. Maar hoe is die situatie over een paar jaar ? De elektrische auto’s die nu verkocht worden zijn over een paar jaar een stuk beter dan toen en die blijven waarschijnlijk gewoon in Nederland. De prijs van accu’s worden steeds goedkoper. Dus als je een paar jaar geleden bijvoorbeeld een Tesla Model S hebt gekocht worden zal de kostprijs om die auto te maken steeds lager worden. Als de prijs voor de auto hetzelfde blijft zal Tesla dus meer winst op de auto maken. Als de prijs van de auto zakt door de lagere kostprijs om te concurreren met nieuwe modellen zul je een grotere afschrijving hebben door concurrentie van een nieuwe ! Aangezien Tesla steeds meer concurrentie zal krijgen geeft dat een hele onzekere afschrijving. Dit geldt ook een beetje voor de Volkswagen e-Golf, Nissan leaf en de Renault ZOE, die waren er eerst met een zwakker accupakket met minder bereik. Wie wil die auto’s hebben?

 


 

Trefwoorden:
Elektrische auto, electrische auto, EV, FEV, ZE, volledig elektrisch rijden, Tesla Model s, Tesla Model X, Tesla Model 3, Nissan leaf, Range anxiety, laadstation, laadpaal, laadpalen, laadpunt, laadplek, accu, batterij, stekker, energieneutraal, groene stroom, laadinfrastructuur, subsidie, uitstoot, uitlaatgassen, CO2, PHEV, plug-in, hybride, 4% bijtelling, milieu investeringsaftrek, snellader, accupakket, lithium-ion, zonnepanelen, NEDC, Opel Ampera, Volkswagen e-Golf, Nissan leaf, actieradius, bereik, range, Hyundai Ioniq, Renault Kangoo ZE, Smart fortwo, Smart Forfour, Renault ZOE ZE, accu huren, lease, huurkoop, private lease, thuislader, waterstof, fuel cell, Lithium ion, tankstation, schoon, stil, goedkoop, goedkoper, toekomst, supercharger, Fastned, reikwijdte, krachtstroom, elektrisch voertuig, krachtstroom, laadstation, oplaadpalen, particulier, privélease, privelease, advies, aanraders, informatie, geen wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, ontladen, koud weer