Toekomst

De nieuwe Tesla Model 3 wordt een knaller. Dit is een hele interessante elektrische auto van Tesla voor het gewone publiek door een concurrerende prijs vanaf $35.000 (bereik 350 km NEDC). De auto heeft een lange levertijd. Nu bestellen is ongeveer 1,5 jaar wachten. Door grote productieproblemen is de wachttijd nog groter geworden. Waarschijnlijk kan je uit verschillende accu’s kiezen met verschillend bereik. Ook zullen andere fabrikanten interessante modellen gaan uitbrengen waar het bereik steeds groter van zal worden van minimaal 400 km NEDC door krachtige lithium-ion batterijen.


Vanzelf zullen er ook grotere auto’s elektrisch worden. Volkswagen zet een hele nieuwe lijn op met elektrische modellen net zoals BMW dat heeft gedaan. Volvo gaat ook electrische modellen uitbrengen. Renault en Nissan (dezelfde organisatie) zijn natuurlijk al jaren bezig met het ZE-verhaal (Zero Emission) en zal dat steeds meer uitbreiden. Ze hebben zelfs nu al bestelbusje (Kangoo en de e-NV200) en een grote bestelbus (Master) die elektrisch rijden. Dat is in de toekomst makkelijk als auto’s met verbrandingsmotor niet meer in de binnenstad mogen door smog en fijnstof of dat je niet ver hoeft te rijden. De Hyundai KONA en KIA Niro (dezelfde organisatie) zal ook als volledig elektrische auto uitbracht worden. Nissan zal met de nieuwe Leaf met een groot bereik (500 km NEDC) een grote toekomst gaan krijgen. Audi gaat in 2018 een elektrische SUV uitbrengen.

 

Ook zullen er in de toekomst snelladers komen met grotere stromen (krachtstroom) voor een kortere laadtijd door gebruik van hoogspanningsbatterijen.

 

Al jaren zijn autofabrikanten bezig met auto’s op waterstof (fuel cell) maar dat is nog niet echt van de grond gekomen. Toyota, Honda en Hyundai hebben nu al auto’s te koop die op waterstof rijden. Er wordt maar op weinig plekken waterstof verkocht en de auto’s zijn erg duur. Dan krijg je natuurlijk het bekende kip-en-ei-verhaal dat mensen geen auto’s op waterstof kopen omdat ze te duur zijn en je bijna nergens kan tanken en fabrikanten te weinig auto’s verkopen om hun investeringen terug kunnen verdienen en zo de prijs niet naar beneden gaat en tankstations geen waterstof aanbieden omdat ze de investering niet terug kunnen verdienen door te weinig klanten. Het grote voordeel met waterstof is naast dat het ook geen uitlaatgassen heeft dat je na 3 minuten klaar bent met tanken. Voor mensen die veel rijden is dat eigenlijk de beste vervanger voor de verbrandingsmotor.

 

Als je een blik in de toekomst wilt kun je naar Noorwegen kijken. Daar zijn ze weer verder dan wij in Nederland. In steden hebben ze overal laadpalen. Door subsidies op elektrische auto’s en boetes op gewone auto’s met een verbrandingsmotor worden volledig elektrische auto’s en plug-in hybride auto’s erg gestimuleerd. Ze hebben het voornemen om vanaf het jaar 2025 helemaal geen gewone auto’s meer te verkopen, alleen EV’s en Hybrides.

 


 

Trefwoorden:
Elektrische auto, electrische auto, EV, FEV, ZE, volledig elektrisch rijden, Tesla Model s, Tesla Model X, Tesla Model 3, Nissan leaf, Range anxiety, laadstation, laadpaal, laadpalen, laadpunt, laadplek, accu, batterij, stekker, energieneutraal, groene stroom, laadinfrastructuur, subsidie, uitstoot, uitlaatgassen, CO2, PHEV, plug-in, hybride, 4% bijtelling, milieu investeringsaftrek, snellader, accupakket, lithium-ion, zonnepanelen, NEDC, Opel Ampera, Volkswagen e-Golf, Nissan leaf, actieradius, bereik, range, Hyundai Ioniq, Renault Kangoo ZE, Smart fortwo, Smart Forfour, Renault ZOE ZE, accu huren, lease, huurkoop, private lease, thuislader, waterstof, fuel cell, Lithium ion, tankstation, schoon, stil, goedkoop, goedkoper, toekomst, supercharger, Fastned, reikwijdte, krachtstroom, elektrisch voertuig, krachtstroom, laadstation, oplaadpalen, particulier, privélease, privelease, advies, aanraders, informatie, geen wegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, Noorwegen, toekomst